יום חמישי, 27 ביוני 2013

הלוח האינטראקטיבי- אפשר גם אחרת !


ההרצאה בשבוע זה בקורס עקרונות בפיתוח סביבות למידה מתוקשבות בהנחייתה של ד"ר אתי כוכבי הזכירה לי מקרה שקרה לפני שנה, המנהל בבית ספרי הציע לי להכניס לוח אינטראקטיבי לכיתה שלי ולהשתמש בו למען התהליך ההוראתי, סרבתי !! אולי  מרוב פחד להשתמש בכלי חדש והתעקשתי שהזמן אינו מתאים ואמרתי אני אסתדר בלי הלוח האינטראקטיבי.  השבוע הזה ידעתי כמה פספסתי  ומאוד התחברתי להרצאתה של ד"ר אתי כוכבי במיוחד לדוגמאות שציינה לשימוש הלוח האינטראקטיבי הרי הן מהתחום שלי מדעים ומתמטיקה בבית ספר יסודי , אחת הדוגמאות הייתה בלימודי ההנדסה: איך נשכנע תלמיד בית ספר יסוד שסכום זווית המשולש הן 180 מעלות? ( לתלמידי כתה ג) כאשר  הייתי מלמדת את הנושא הזה  שרטטתי משולש  על חתיכת בריסטול וצבעתי את הזוויות כל זווית בצבע אחר והדבקתי את הזווית אז נוצר חצי עגול ורואים את הזווית 180 מעלות. ד"ר אתי כוכבי הציגה את הרעיון  ואותה פעילות ב2 דקות באמצעות הלוח האינטראקטיבי.
 בטח אמרתם אותו תהליך, המורה הוא הפעיל והתלמידים הם פסיביים כאשר המורה משתמש בלוח אינטראקטיבי אבל לפי הנסיון שלי אני חושבת שללוח אינטראקטיבי יש נפלאות שכדאי לנצל אותן כמו:-
1)חיסכון בזמן ובמשאבים כי החומר מוכן ומאורגן.
2) גישה נוחה וביצוע הפעולה ברור וקל שמאפשר לתלמידים להבין את הפעילות ואף לחזור על הפעילות למי שלא הבין כמה פעמים.
 אני זוכרת כאשר ביצעתי את הפעילות על חתיכת נייר או בריסטול  נוצרו זוויות קטנות שקשה לראותן וזוכרת את קולותיהם של תלמידי : מורה... מורה... לא רואים.
חשוב לציין אני פה לא מוותרת על הגישה הישנה ( בריסטול, מספריים ודבק) אפשר לתת את הפעילות כעבודת בית.
תמיד כאשר בתחילת דרכי להבין כלי חדש אני אוהבת לקרוא מחקרים עליו, בכנס מיט"ל יולי  2012 קורץ,כוכבי ודוד מציינים בהרצאתם לוח אינטראקטיבי כאמצעי האורג בין ישן לחדש על שלושה מחקרים בשילוב הלוח האינטראקטיבי.

         כוכבי (2010) הלוח האינטראקטיבי מאפשר חיבור בין הלוח ובין המחשב,  והופכם לכלי אחד המשלב את יכולותיהם של השניים.  הלוח האינטראקטיבי מאפשר למורה להמשיך לנהל את השיעור ממקומו הרגיל ובאפשרותו להסיר חסמים טכנולוגיים ואישיים.
         בלאו (2011) למידה מסתעפת, הלוח ככלי חשיבה ותמיכה בלמידה אינטראקטיבית. ממחקרה עולה שלצד תרגול מיומנויות והעברת ידע ממורה ללומדים,  רוב המורים השתמשו במידה ניכרת בהבניית ידע על ידי הלומדים עצמם. בנוסף, הצביעו  התוצאות  על  התאמת גישות פדגוגיות לצרכי מקצוע או לסוג הלומדים. 
         בלאו (2012) - המהפכה השקטה: לוח אינטראקטיבי בבתי הספר כתשתית לפדגוגיה חדשנית במאה ה-21. שילוב לוח אינטראקטיבי: התקדמות הדרגתית לקראת שלב החדשנות הפדגוגית.

חן וקורץ מציינים בספרם ארגז כלים למורה המקוון כמה יתרונות ללוח האינטראקטיבי:-
1) המורה רוכש מיומנויות הוראה בסביבה מתוקשבות.
2) המורה יכול לתכנן שיעורים מגוונים ועשירים ובכך יוצר חווית למידה חיובית ומעצימה.
3) המורה יכול ליצור אשר בעבר לא היה אפשר ליצור.
4) המורה יכול להשתמש בתבניות מותאמות תוכן מוכנות מרואש השמורות בתוכנות הלוח אשר מקילות ומסייעות בתהליך ההוראתי
5) המורה יכול לתעד את מהלך השיעור לשימוש מאוחר יותר.
לעומת היתרונות האלה המבקרים רואים בשילוב הלוח האינטראקטיבי שמירה על ההוראה המסורתית והתלמידים נותרים סבילים כשהיו, בנוסף לעלויותיו הגדולות וההשקעה הרבה בהכנת השיעורים גם המבקרים רואים בתהליך ההטמעה ממושך למורים רבים קשה להשתלט על הטכנולוגיה.
ופה אני מגיבה שאי אפשר לוותר על שיטת הלימוד הפרונטלית ואפשר לתכנן שיעורים בעזרת הלוח ולגרום לתלמידים להיות פעילים, אני רואה הכנת שיעורים ושמירתם  בתוכנות הלוח מאפשרת חיסכון בזמן והמורה יכול להכין שיעורים עשירים ומגוננים כך שהוא יכול להשתמש מתי שהוא רוצה וגם לאלה שטוענים שתהליך ההטמעה ממושך ולמורים רבים קשה להשתלט על הטכנולוגיה, חברה " הילד הזר" כבר כאן חייבים לזוז , השתלמויות, למידה עצמית מהאינטרנט.
אני מסכימה עם דעתם של קורץ וחן " תהא העמדה כלפי הלוח האינטראקטיבי אשר תהא, יש לזכור כי הוא אך אמצעי- עזר להוראה כיתתית ותו לא, אין הוא אמצעי מהפכני ישנה לחלוטין את פני ההוראה" . ולפי דעתי המורים הם האחראים להצלחת שילובו בתהליך הלימודי וההוראתי.
 אתם יכולים לצפות בדוגמה לשימוש בלוח האינטראקטיבי בשיעור מתמטיקה לכיתות ג -ד מטעם גלי שמעוני מהמרכז הישראלי למצוינות בחינוך הוא מדגים שימוש יעיל ומושכל  ללוח האינטראקטיבי, לפי הצגתו של שמעוני אני חושבת שאנחנו יכולים לגשר בין הפדגוגיה והטכנולוגיה באופן משמעותי ואינטראקטיבי  - צפייה מהנה




מקורות:-
קורץ, ג' וחן, ד' (2012). מתקוונים ללמידה: ארגז כלים דיגטלי למורה. אור יהודה: המרכז ללימודים אקדמיים.
קורץ, ג', כוכבי, א' ודוד,ק'. לוח אינטראקטיבי האורג בין ישן לחדש. אוחזר ב-27 ביוני ,2013 מתוך:-
http://meital.iucc.ac.il/conf2012/program.htm
מצגת מלווה קורס.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה